دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب
FA
 

ماهیت و مؤلفه های سلوک عرفانی (طریقه معرفت نفس)

 
تاریخ انتشار: 1395/08/24    تعداد بازدید: 48

ماهیت و مؤلفه های سلوک عرفانی (طریقه معرفت نفس)

جلسه دفـاع از پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد با عنوان ماهیت و مؤلفه‌های سلوک عرفانی (طریقه معرفت نفس) در گروه آموزشی و پژوهشی تصوف و عرفان اسلامی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده مذاهب برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که شنبه 22 آبان در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور حجت الاسلام دکتر علی فضلی به عنوان استاد راهنما، آیت الله محمد صالح کمیلی، استاد مشاور و حجت الاسلام دکتر مرتضی کربلایی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو حسین واثقی از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است:

در میان مسلک‌های مختلف سلوکی، سلوک عارفانه به‌عنوان یکی از گسترده‌ترین مکاتب عرفانی بر اساس حدیث من عرف نفسه فقد عرف ربه، خویشتن‌شناسی را یگانه راه رسیدن به شناخت پروردگار می‌داند. این طریقه با تأکید بر پرهیز از غفلت و تقویت حضور الهی در دل درصدد آن است که با تطهیر قوه خیال و تکیه بر سیر انفسی زمینه را برای تحصیل علم حضوری و کشف شهودی حقیقت هستی مهیا سازد. به همین جهت در مسلک خود، شناخت نفس و شناخت توحید را مبنا قرار داده و راه تحصیل این شناخت دو گونه است: شناخت علمی و شناخت شهودی. نفس‌شناسی علمی مقدمه‌ای است برای خداشناسی علمی، و نفس شناسی شهودی راهی است برای رسیدن به خداشناسی شهودی. پل ارتباطی میان شناخت علمی و معرفت شهودی عمل به اصول سلوکی چهارگانه‌ای است که عبارت‌اند از تجلی عبودی، تخلی اخلاقی، تجلی اخلاقی و زندگی توحیدی. در نفس شناسی علمی؛ کثرت شئونی من‌ِ نفس را، با وحدت حقیقیه ظلیه تبیین نموده و ارتباط آن را با وحدت حقه حقیقیه در خداشناسی علمی بیان می‌دارد. از سوی دیگر، با شناخت کمالات جبلی در نفس انسان اسماء و صفات خداوندی شناخته می‌شود. در نفس شناسی شهودی سه مرتبه مجرد طولی خیالی، عقلی و الهی، و در خداشناسی شهودی عوالم هم‌سنخ با این مراتب شناخته می‌شود.

برای عبور از حجاب علم و رسیدن به روشنایی شهود، اصول سلوکی این مسلک که مبتنی بر گذر از مراتب دانی نفس و وقوف در مراتب الهی اوست، به صورتی نظام‌مند مطرح گردیده است. تجلیه؛ انقیاد کامل شخص در برابر احکام تکلیفی شرعی است. تخلیه؛ تهذیب درون از رذایل اخلاقی است. تحلیه اتصاف به اوصاف کمالی مناسب با اخلاق الهی است. زندگی توحیدی؛ تسری ملاحظه حضور همه‌جانبه خداوند در جریان زندگی انسان موحد است که پس از دست‌یابی به معرفت شهوی نفس حاصل می‌شود.

کلمات کلیدی: رب، معرفت، نفس، اصول معرفتی، اصول سلوکی



نظرات
نام
پست الکترونیک
کد امنیتی
Captcha
دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز