دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب
FA
 

عصمت انبیاء از دیدگاه سلفیه و بررسی آثار و لوازم آن با تأکید بر ابن تیمیه و آلوسی(ارزیابی و نقد)

 
تاریخ انتشار: 1398/07/08    تعداد بازدید: 28

عصمت انبیاء از دیدگاه سلفیه و بررسی آثار و لوازم آن با تأکید بر ابن تیمیه و آلوسی(ارزیابی و نقد)

به گزارش روابط عمومی دانشگاه چهار شنبه:3/7/1398،ساعت: 16:00،مکان: سالن شهید بهشتی، جلسه دفاع ازرساله دکتری آقای علی اکبر علیزاده با عنوان" عصمت انبیاء از دیدگاه سلفیه و بررسی آثار و لوازم آن با تأکید بر ابن تیمیه و آلوسی(ارزیابی و نقد)" برگزار شد. جناب آقای جناب آقای دکتر علی اله بداشتی استاد راهنما و جناب آقای دکتر حمید ملک مکان استاد مشاور و آقایان جناب دکتر حمیدرضا شریعتمداری،جناب دکتر محمد معینی فر و جناب دکتر علی امیرخانی  به عنوان داور حضور داشتند. در چکیده این رساله می خوانیم:

مسئلۀ عصمت انبیا، از جمله مسائلی است که مباحث زیادی پیرامون آن در میان فرقه‌های اسلامی مطرح شده است. همۀ فرق مسلمین در عصمت انبیا پس از بعثت در ابلاغ رسالت اتفاق‌نظر دارند، اما در غیر ابلاغ رسالت پیش و پس از بعثت اختلاف دارند.

سلفیان با همۀ تشتّت آرا ارتکاب گناهان کبیره و صغیره را از انبیا پیش از نبوت و رسالت عقلاً ممتنع نمی‌دانند، اما پس از نبوت آنان را مصون از گناهان کبیره دانسته، در ارتکاب گناهان صغیره اختلاف دارند. همگی قائل به عصمت انبیا در مقام دریافت، حفظ و تبلیغ وحی و رسالت هستند. بیشتر آنان کذب و دروغ را در حال نبوت برای انبیا جایز نمی‌دانند، اما در مورد نسیان وقوعش را از انبیا ممتنع نمی‌دانند.

«ابن‌تیمیه»  عالم سلفی با انتقادات شدید به مذاهب مختلف، عصمت مطلق انبیا را قبول ندارد و همانند حشویه و برخی از اهل حدیث عصمت را منحصر به دریافت‌، حفظ و ابلاغ وحی و رسالت می‌کند، اما در غیر این مورد به عصمت انبیای پیش و پس از بعثت قائل نیست و فرقی بین نبی اکرم و سایر انبیا نمی‌گذارد.

«آلوسی» از مفسران اهل‌سنّت و یکی از مخالفان عصمت مطلق انبیاست. وی از نظر عقلی و نقلی ممتنع نمی‌داند که از نبی پیش از نبوت گناهی مطلقاً (چه عمدی و چه سهوی) صادر شود، بلکه از نظر عقلی ممتنع نمی‌داند که خداوند رسولی بفرستد که بعد از کفرش اسلام بیاورد، اما پس از نبوت قائل به عصمت انبیاست.

در باب آثار و لوازم دیدگاه سلفیه، به ویژه ابن تیمیه و آلوسی، از آنجا که قرآن کریم در نهایت اختصار و ایجاز نازل شده و به کلیات بسنده کرده، اگر به همین اکتفا شود بسیاری از معارف و تکالیف مبهم و بی‌مدرک می‌ماند‌؛ ازاینرو باید فهم بسیاری از احکام در پرتو سنت میسر شود؛ بنابراین همۀ مسلمین بر جایگاه والا و اعتبار سنت اتفاق نظر داشته منکر سنت را منکر ضروری دین اسلام می‌دانند. سنت به معنای گفتار و کردار و تقریر پیامبر مورد اتفاق است، اما به معنای گفتار و کردار و تقریر صحابه در آن اختلاف وجود دارد. منشأ سنت وحیانی بودن آن و معتبر بودن سنت به معنای گفتار و رفتار پیامبران دانسته شد. اما انحراف سلفیان از جایی شروع شد که در تعریف سنت و بدعت راه ابن تیمیه را پیمودند و سنت را آثار رسیده از پیامبر و اصحابش دانستند؛ ازاین‌رو به سنت‌ستیزی، تاریخمندی و انکار حجیت و جاودانگی سنت روی آوردند. 



نظرات
نام
پست الکترونیک
کد امنیتی
Captcha
دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده مجازی

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه نشریات دانشگاه
پست الکترونیک
فروش اینترنتی کتاب
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز